Ca. 20 medlemmer deltog den 9. oktober i et foredrag omkring skader og forebyggelse, som fysioterapeut og spiller i RTK, Marie Hostrup, holdt i hallen.

Deltagerne fik naturligvis meget viden med hjem i det to timer lange foredrag, men her er nogle udvalgte tips fra “fyssen”:

  • Teknik: Rigtig teknik i tennisslagende minimerer skaderisikoen med op til 70 %. (Få hjælp af en træner)
  • Udstyr: Vælg korrekt grebsstørrelse for at minimere armgener og vigtigt med sko efter underlaget (inde-ude sko er forskellige ift. sålen)
  • Restitution: Lyt til din krop. Gå en rask tur, løb en tur eller snup cyklen, de dage du ikke spiller tennis – det løsner op/ilter vævet og aflaster det belastede tennisvæv
  • Styrketræning og smidighed: Det kan være en god ide at træne grundlæggende styrketræning to gange om ugen ved siden af tennisspillet, samt at sørge for udspænding/smidighedstræning. (Søg hjælp ved en fysisk træner/fysioterapeut)
  • Byg træningen op: Al træning bør øges gradvist over en 3-4 mdr. periode – også efter en pause (Søg hjælp ved en fysisk træner/fysioterapeut)

Marie Hostrup

PS: Tak til Hans-Henrik Bülow for fotos.